tisdag 6 oktober 2009

Nu blir jag förbannad!!

Ja jag blir så arg så arg! Och jag blir ännu argare för att jag inte vet hur jag skall göra för att få ut ilskan på ett vettigt sätt........blir bara så j-a arg!
Nu är det så att nå Jäkla politiker har kommit på att det skall sparas i denna kommun....och vad skall de då spara in på? Jo småskolarna som finns runt om i kommunen! För oss skulle detta innebära att när barnen börjar Fyran så skall de åka med Buss till Långshyttan eller in till stan och gå på en skola där......om man väljer stan så har man ingen rätt till skolskjuts utan får då själv betala Busskostnaderna eller skjutsa själv.......Alternativt kan man välja en Friskola inne i stan också!!

Jag förstår att vi alla måste dra vårt strå till stacken och spara in på pengar i kommunen men varför i hela friden skall det alltid sparas på barn och gamla? Sen undrar jag hur det kan komma sig att Kommunen som äger skolhuset tar ut en sjukt stor hyra av den kommunala skolan? Är inte det att ta pengar från varandra internt på Kommunen? Borde det inte vara så att om Kommunen äger skolhuset så borde ju bara själva kostnaderna för drivandet av huset vara det som kostar? Då menar jag uppvärmning och el och sånt? Varför skall Kommunen tjäna pengar på att hyra ut en lokal till kommunens egna skolar......Jo för det är olika förvaltningar och de verkar ju slås mot varandra istället för att samarbeta.....för mig blir det fel!

Lika det här med att man som Handbolls klubb hyr en sporthall för dyra Pengar av kommunen för att kunna genomföra sin sport och sedan går man till kommunen och begär bidrag för att kunna betala sin hyra till kommunen......och man får då bidrag av kommunen till det! Vore det inte bättre att på en gång sänka Hyreskostnaderna till en lagom peng och även då sänka bidraget? Varför sitta och skicka massa pengar fram och tillbaka mellan olika konton? Skulle man skippa allt det där så skulle man ju känna in en kontoristtjänst och då även tjäna in dennes lön och alltså har man då gjort en besparing.....eller? Är det någon som förstår mig?

En till sak som jag irriterar mig sjukt mycket på är det här med böndernas pengar för mjölk och spannmål.......Det är ju på tok för lite de får ut med tanke på vilket jobb de lägger ner! Och ibland så tror jag att de där som bestämmer tycker att alla verkligen skall bo i städerna och jobba på nå sunkigt kontor och äta sina jäkla konstgjorda maträtter med massa E:n i! Men de ska väldigt gärna åka ut till Landet för att ha det så idylliskt på sitt lantställe.......det är bara det att om vi fortsätter så här så kommer det inte finnas något "landet" att åka till om inte vi ser till att folk har råd och lust att bo kvar på landet! Om vi fortsätter att inte värna om våra bönder så kommer det att växa sly över varenda åker snart och då kan de där Bestämmarna i storstäderna åka till sitt igenvuxna "landet"! Hur kul blir det då?

Nu har jag hävt ur mig.......Go natt!!

7 kommentarer:

Anna J sa...

MYCKE BRA SKRIVET ANKI!!!! En insändare i tidningen kanske??

Annica sa...

Håller med...blir så less på sånt där.Att skicka iväg en insändare är en bra idè!!! Gör det vettja!

Vida sa...

Jättebra skrivet, skriv en insändare.. klart barnen ska ha en skola!!

Susanne sa...

Tummen upp för dig Anki

Tess sa...

Säger bara (Tummen Upp)
Lägg in detta i DD el Bt så alla får läsa och även våra ***** politiker. Dina ord är sanna, griper och berör.

linnea-maria sa...

Det är bara för att byråkraterna ska ha något att göra på sina arbetsdagar :(
Om man skar ner på allt pappersvänderi och slimmade kommunala organisationen så skulle pengarna gå till det vi betalade skatt för. och så tycker jag att de har alldeles för många chefer i Kommunerna. Det är inte roligt att åka buss så långt när man bara är 10 år. Helgkram!!!

Anna på Smedsbo sa...

Bra Anki! Ja, skicka in det! Och så får du köpa mjölken i kruka direkt från Ottos istället, helt utan e-n och alla pengar till bonden.