söndag 15 april 2012

Med människa….

Att vara en sådan och kliva in när något händer något som kan kännas lite otrevligt och är inte en självklarhet för alla och alla klarar inte av det utan blir paralyserade och handlingsförlamade! Jag är dock ingen sådan utan kastar mig in i det och tar tag i saken…..Igår hände något sådant när vi kom till Bion!

1925

Emma och hennes Mamma hade varit på stan Avesta innan bion och handlat och sett ett gäng A-lagare som var duktigt på lyset men hon brydde sig inte så värst i dem men senare är de skulle möta upp oss utan för bion så druttade en av Gubbarna omkull eller han föll handlöst rätt ner i marken och smällen som blev i hans bakhuvud fick Katarina att svära högt och tydligt inför barnen…vilket inte är så vanligt i hennes fall!

När jag dök upp stod Katarina en bit bort och ringde efter ambulans och en annan A-lagare försökte hjälpa sin polare upp men ingen reaktion gjorde att han gav upp….några damer stod och sa att han hade dålig färg men de stod där rätt handfalna och gjorde inget utan att bara se rädda ut….Jag fattade snabbt vad som va på G och jag tog tag i mannen och lade honom i sidoläge och rätade ut Huvudet på honom så att han inte “snarkade” (tungan låg säkert så illa till att han snarkade)! Han vaknade till efter en stund och fick betydligt bättre färg och han började till och med att prata lite med mig..inte för att han förstod varför han va tvungen att ligga still….Och varför jag brydde mig förstod han inte heller….hålet i huvudet va då inte alls viktigt utan han kunde tvätta sig en annan dag!

973474

Hans bakhuvud hade fått sig en omgång och hade ett sår därbak…..jag tittade inte så noga på såret utan såg bara till att han höll sig vaken….att jag sedan va helt blodig om ena handen tänkte jag lite snabbt på ett tag….och konstaterade snabbt att jag i alla fall inte hade något eget sår och att jag kunde ju tvätta mig sedan! Tänkte lite lätt på smittorisken en kort sekund…Någon sträckte åt mig lite papper att ha mot såret….men då va jag redan blodig!

Katarina var utrustad med handsprit i sin Handväska och hon gav mig lite sånt när jag väl tvättat av mig och Ambulansen hämtat mannen….

324185747_0001_HZ_1

Så nu funderar jag faktiskt på att skaffa mig en Handväska….Har ju ingen för jag har inte vetat riktigt vad jag skall ha i den….så om jag nu skaffar mig en snygg sportig handväska skall den innehålla bland annat Gummihandskar, Servetter, Handsprit och ett sån där Andningsmask man kan lägga över munnen på den man skall blåsa liv i…Ja för jag kan lova att hade jag varit tvungen att blåsa liv i honom hade jag nog tvekat….för han va inte så fräsch i munnen den A-lagaren!!

Inga kommentarer: