torsdag 24 maj 2012

Klass resa….eller något sånt!!

Idag har jag varit ledig från Jobbet för att skjutsa Alma och hennes klass på lite resa…egentligen skall de åka gratis med Kulturbussar men då tiderna inte alls passar folk på landet så fick vi åka bil med snälla föräldrar som ställde upp och skjutsa!!  Jag va en av dessa snälla…..

1337843451023

På väg in på Cederroth…

Vi åkte väldigt i tid så jag ringde upp mitt jobb och kollade om vi kunde få komma förbi på studiebesök i fabriken! Klart vi fick!! Tack för det! Barnen tyckte det va riktigt spännande att se hur man fyllde Flaskor med tvål…. och tuber med kräm…

alma skolresa 007

Sen bar det av mot Dalarnas Museum där en bra dam tog hand om oss och berättade helt superbra om Folksagor och sägner…Dessutom pratade hon lite om Falu Gruva som var vårt efter Lunch mål….

alma skolresa 021

Det va med andra ord 12 spända barn med stora förväntningar som kom till Gruvan! Vi tog en Glasspaus i skuggan innan vi gick ner i gruvan…tyvärr va nästan all glass slut så det blev Piggelin för hela slanten…men det gick bra det med!!

alma skolresa 030

I gruvan var det svalt och skönt! Ca 5 grader…. Jag blir lika impad varje gång jag går ner där….galet stort är det där under och tänk att folk har jobbat där nere…. flera tusen dessutom! Olle vår Guide berätta bra så att barnen hängde med!! Och alla va nöjda när vi kom upp i värmen igen….

En härlig dag!

Inga kommentarer: