söndag 30 augusti 2009

Kulturdag........

Igår fick vi en stor dos av kultur i oss....nästan sjukligt mycket! I alla fall mycket för att vara oss!

En Törstig Älgkalv.....

Klockan 12 var det samling på Husby Värdshus där Lena fixat en Delikat Lunch åt oss!! Sedan blev det en promenad till Husby Vackra Kyrka! Guiden Inger berättade mycket och bra! Att vi dessutom har varit på Bröllop med Henne i sommar gjorde det lite roligare! Hon är en Hejare på att berätta Inger! Till och med jag kan nog ha lagt något av all information på minnet! Under resans gång så stannade vi till på många trevliga platser som vi bestämt oss för att återvända till med en Fika korg och Barnen! Hade man dessutom haft en Bra kamera så hade man kunna knäppt hur många underbara kort som helst! Men nu fick jag nöja mig med att ha Mobilen bara!!

Elvis.....Kolla hornen....
I Långshyttan tog vi in på Älgparken....Hur vi kom ner dit med vår onödigt långa buss vill jag inte ens tänka på igen.....inte heller hur vi kom ut på vägen igen men chauffören Krister gjorde ett kanon jobb kan jag lova er! Älg parken har en Tjur vid namn Elvis som hade en rätt schysst krona på huvudet! Eller vad tycker ni? dessutom fanns där två kor med varsin kalv! Älgarna var inte alls intresserade av oss till en Början och elvis va nästan lite grinig och ville inte alls hälsa på oss men när vi struntade i honom och gick för att prata med en av Honorna då blev det lite fart på honom och han kom fram och åt en Banan......

En av Älg Korna.....

Vi stannade till i Silfhytteå där vi fick kliva ur bussen och kolla lite på Naturen.....jag knäppte dock Bara två kort.......det var ungefär den tiden som jag började känna mig lite sliten....ja 20 årskalaset gjorde sig påmind! Men det var i alla fall väldans skönt att få lite frisk luft! Hit återvänder vi nog med en Fika korg tror jag!!

Så vackert......bara Näcken som fattas....
I Stjärnsund lade vi in ett litet extra Jippo....Det ligger en alldelens underbar Kryddbod i Stjärnsund som inger lyckades få ha öppet lite extra länge så att vi fick inhandla lite Bra kryddor!! Alla utan E så klart! Jag köpte så klart en Tacokrydda.....vad annars? Den Boden är helt klart värt ett besök kan jag berätta för er!! I Stjärnsund besökte vi även ett Mysigt Fik som serverade en smarig Körsbärskaka med Vaniljsås till! Det va inte alls fel.......fast jag hade så klart kunnat ätit några bitar till.......
På Polhems Museet så var det lite svårt för mig att håll ögonen öppna och jag hoppas inte att någon såg det.....hahaha Förlåt men jag va jätte trött just då! sen kan jag väl erkänna att jag är väl inte så där super intresserad av historien heller.....men det verkar ha varit en Klipsk kille den där Polhem den saken är ju klar i alla fall!! Synd bara att hans fabrik brann ner....den hade varit en underbar Kulturskatt att ha kvar i byn!!
Banan är Mumms.....även för en stor Älg!!
I Kloster fick vi se Rester efter Gustav Vasas framfart, den ligisten fördrev nämligen munkarna från deras kloster och rev sedan deras enorma sten kloster!! Och kvar är nu bara lite grann som någon har gjort lite utgrävningar i men dock ej gjort allt klart och konserverat det så det håller tyvärr på att vittra sönder det som finns kvar!! Gustav Vasa va ingen snäll man tycker jag!
Väl tillbaka i Husby igen så var det Buffe på värdshuset igen och Lena hade återigen lyckats superbra med Maten!! Kvart över nio var vi hemma och 20 över tror jag att jag log i sängen......sov säkert 21.30 och vaknade runt 9 i morse....så skönt med sovmorgon!!
Nu väntar vi bara hem Tjejerna och då bär det av mot Hedemora för ett Tre timmarspass gympa för dem och en långpromenad för mig!
I morgon väntar en ny jobbarvecka och Magnus kommer att vara borta Tisdag till Torsdag så då får vi klara oss själva! Men vi har ett späckat schema.....Tisdag skall vi ner i dalen och Varga igen, Onsdag Har Alma Gympa träning och Torsdag har Klara Träning så vi lär ju inte märka att han är borta.....eller jo för vem skall nu laga mat åt oss? Ja ja det reder sig nog med det också!!
Ha det gott allesammen......

1 kommentar:

Annica sa...

Ser ut som en mysig resa. Visste inte att älgar också gillar banan, hästen i Sörskog tiggde gärna till sig en bit.