fredag 11 februari 2011

Oväder……

Ja ni om det snöade igår så är det nog ingenting vad det gjort i natt och på morgonen…..Framför allt har det tok blåst…..Jag vaknade redan vid 5 och tyckte att det stormade på lite väl mycket…..Ja ja det va väl bara att somna om…..men det gick så där med det! Istället skickade jag ut Magnus för att skotta snö….20 i 6 va klockan när han gick ut……han skottade “Bara” bort snövallen som va framför Carporten…..alla snö låg nämligen där i en snygg hög…som en sand dyna i öknen typ!!

Snökaos 11 005

Carporten i Morse……efter skottandet!

Det tog honom rätt lång tid och under tiden körde det fast ett gäng bilar ute på vår väg…..Två av dem fick hjälp av Magnus att skotta…..de skottade 5 meter åt gången sen flyttade de bilarna och så skottade de igen….de höll på så i ca 50 meter innan de nådde vår gård och båda bilarna insåg att det va bästa att stanna hos oss ett tag….en av Killarna i bilen skulle till Säter och skotta snö…..hahaha! Han ångrade att han inte åkte Traktor till jobbet…. Vi bjöd på lite Gevalia kaffe och smörgåsar under tiden….precis som i reklamen “Om du får oväntat besök”.

Snökaos 11 013

Framför Garaget va det inge snö…..

Det blev sedan en lång väntan på Plogbilen…..som inte alls dök upp…..utan andra Traktorer från byn fick ut och agera snö röjare! Under tiden insåg vi att det va ingen ide att ens försöka ta sig till Jobb, Skola eller Falun som Planerna var……vägen blev ordentligt farbar runt 12 och då vet vi inte alls hur långt vi hade kunnat komma!! Skolbussen kom inte den heller…för den hade fastnat tidigare under morgonen!! och jag hörde att av 31 elever i Almas Grupp så kom bara 9 till skolan! Klokt val att stanna hemma tycker vi!! Vi roade oss med att stå i Fönstren och kolla på folk som körde fast….Bland annat så Parkerade vår granne Olle i diket redan 5 meter från sin gård…..han missade vägen kan man säga!!

Snökaos 11 027

Alma i sin Bivack……

Han som skulle vidare mot Säter och skotta snö berättade att han fastnat några gånger under Morgonen och en gång kom han inte ur bilen för snön va så hög att det inte gick att öppna dörren…..han fick helt enkelt klättra genom rutan…..

Snökaos 11 058

Ner mot Byn…..

Efter lunch så sken solen upp och det gav sig lite på Blåsfronten….jag och de tre största Brudarna gick ut….ja vi va ute nästan 3 timmar! Tjejerna hade jätte skoj i en av snövallarna på gården och vi tog även en vända över till Elsa och kollade om hon var Leksugen…..självklart var hon det! Sen tog jag mig en promenad neråt i byn för att kolla snöstatusen längs vägen mot Skolan och Byn…..det såg inget vidare ut kan jag lova…..så det var nog tur att vi bestämde oss för att stanna hemma! Men jag måste ändå säga att jag njöt av promenaden i solen och kinderna fick sig en skön omgång av vinden……

1 kommentar:

Annica sa...

Jag vill också bygga bivack! Får bli imorgon om den dumma huvudvärken har gett sig.