onsdag 26 maj 2010

Husby ringen…..

I morse hoppade jag över morgonpromenaden…..bakade en omgång bullar istället…tänkte att Klaras Klasskompisar skulle gilla det bättre än en promenad!!

Idag var det ju äntligen dags för Klara och hennes klass kamrater att åka på en lite skolresa…….Runt Husbyringen… De har under året läst rätt mycket om sin hembygd och de har spanat in kyrkan och jag gav som förslag till Fröken att vi kanske skulle ta en sväng runt hela bygden…… Ja för Husbyringen har mycket att berätta! Vi började i alla fall med att besöka Karin på Husby Kungsgård…..Jösses säger jag bara….vilken kåk…..underbara rum men vilket jobb och ansvar att ta hand om denna kulturskatt som det faktiskt är!

Isabels Bröllop 104

Efter det var det Kloster som stod på tur…… Inger berättade om hur det hade varit för en herrans massa år sedan då munkarna bodde i kloster och hade en egen kyrka….tills den där Hemska Gustav Vasa kom och såg till att Munkarna inte kunde få bo kvar……och i hans skidspår åker jag….taskig gubbe det där!! Inger berättade också om De Laval som uppfunnit Separatorn…..den som separerade Grädden från mjölken! Han va en klok man han……det är han som grundade Alfa Laval, ni vet det där företaget som gör all mjölkutrustning till Bondgårdarna! Här passade vi även på att äta de nybakta Bullarna jag hade med mig och ja det va bättre med nybakta bullar än promenad tyckte barnen! Ännu ett klokt beslut av mig med andra ord!!

I Stjärnsund gjorde vi ett besök på Herrgården och om Kungsgården hade underbara rum så kan jag säga er att Herrgården hade fler och mer av allt…….tänk vilka gångar och skrymslen man byggde i husen förr……. Och tro vad ni vill men det finns något i Herrgården som man inte leker med……Jo där står ett par kryckor som Frun i Huset hade haft för massa år sedan och dessa kryckor vilar nu en förbannelse över och den som rör dem händer det otäcka saker med…..dessa kryckor står i ett rum som är orört…..Herrgården har renoverats då den angreps av hus svamp för några år sedan….alla väggmålningar har tagits hand om och så vidare….alla rum är fixade …men inte rummet där kryckorna står! Ingen ville gå in där och röra något….läskigt va? Givetvis gjorde vi ett besök på Polhemsmuseumet! Den kille han va ett riktigt snille….han kunde uppfinna det mesta!!

DSC00823

Lunchen intog vi på Stjärnsund skola…..en lite byskola med massa charm! När man är på besök i Stjärnsund så hör det liksom till att man gör ett stopp mitt i byn och tittar in på Kiosken och fikar eller varför inte en Glass! Det gjorde vi…….Mjukglass! Smaskens! I kiosken jobbar en man som har inställningen att inget är omöjligt och inget sitter liksom löst…..service ända ut i fingerspetsarna!! I en sådan Butik skulle jag kunna tänka mig att jobba…..Ja jag saknar mitt ungdomsjobb på Affären hos Thomas eller Korvmojjen som jag gjorde många Hamburgare i!!

DSC00824

Den sista anhalten var Smedjan i Långshyttan……Där en lortig man i sina bästa dagar tog emot oss……Han berätta lite lätt för barnen om smedjorna som förr fanns i varje liten by……..sen fick de prova på att smedja lite! En krok blev det till slut…… Jag kan lova er att jag skulle lätt kunna spendera många timmar där i skiten……Jösses va skoj det var! Ja jo jag fick ju hjälpa till lite….Jag får nog bli en Smed i mitt nästa liv……

Jösses vilket långt inlägg…..och det finns ju ändå mer att berätta! Jag säger bara: ÅK  Husbyringen Men se till att ha en bra Guide med er!!

Jag avslutade dagen med ett varv runt Gröna milen……

Inga kommentarer: