lördag 23 augusti 2008

Kräftfiske fredagen!


Alma med sin Kepslampa!!
Äntligen var den här........dagen Alma har längtat efter hela veckan!!

Jag hämtade Tjejerna på fritids och vi skyndade oss väldigt mycke hem och precis när vi kom hem så kom Pontus också!! Perfekt!! Han skulle ju hämta tjejerna så de fick vara med och lägga ut kräftburarna!! Snälla Pontus....... Jag och Magnus skulle ju på möte med Hedemora Handboll angående Olle strömberg Cup.........Jösses va rörigt det verkar än så länge....hoppas det reder ut sig snart!!Börjar bli nervös faktiskt!! Men min hall kommer att funka perfekt det ska jag F-n Se till! Ja ja efter mötet så drog vi också upp till Svärdsjö och böt till skönare och varmare kläder och kastade oss ut i skogen för att få vara med och ta upp kräftorna!! Vi kom i perfekt tid! vi tände en lite brasa så vi kunde värma oss och Grilla korv till Jörgens(Ps Far) stora förtjusning! Men nog trodde jag att han visste hur man grillade korv........han eldade sina korvar och tappade säkert ett halvt paket ner i brasan..........Ha ha han är så himla rolig den där Gubben!! Jag,Tjejerna och Pontus åkte ut på första vändan för att kolla burarna och vi hittade rätt många faktiskt!! I en bur var det Trettio kräftor i men de flesta var så små så de lade vi tillbaka igen! Vi tar dem nästa år istället!! ;-)) Man kan ju hoppas att alla tänker så!! Vi åkte tillbaka och grillade lite korv och Pinnbröd och sedan blev det två vändor till ut på sjön innan det blev dags för hemfärd!!

Första Fångsten
När klockan var ett i natt kom vi tillbaka till huset och vår husvagn!! Skönt som sjutton att få krypa ner i sängen kan jag lova men dock lite kallt i Husvagnen men det blev snabbt varmt med hjälp av en Kupé värmare!


Jag Grillar!!
I morse så väckte Pontus oss vid halvåtta och han, Magnus och Jörgen åkte upp till sjön igen för att plocka upp burarna!! Tjugo kräftor till att ta med hem!! Vi fick nog nästan hundra kräftor totalt men de som var för små fick bo kvar i sjön!! Så ca 60 stycken fick vi med oss hem för Kokning!!
Jag och Tjejerna sov ända till tio! Skönt!! När vi väl fått i oss Frukost och gjort oss färdiga så åkte jag till ICA och köpte mer Krondill!! Kersti hade försnillat bort den hon odlat........he he man kan tappa bort saker så lätt!! Köpte rätt mycke dill kan jag lova!!

Ny Kokta!!
Nu har vi i alla fall kommit hem igen och har 16 goa kräftor med oss hem!! Kokta och klara!! Och en himla massa go Rårördhallonsaft som jag fick av Snälla Kersti!!Magnus han har åkt upp till Leksand på hockey med Pojkarna så jag och Tjejerna är hemma och tvättar och tar det allmänt lugnt!!



Kräftkastrullen!!
I morgon är det Dop av André som gäller och så har Tjejerna sina första gympa träningar!! Vi ska nog hinna med allt!! Har jag tänkt i alla fall!!


Till sist så kan jag bara säga Så himla stort Tack till Pontus,Jörgen,Kersti och Samuel För att vi fick vara med och fiska kräftor och för att vi fick Bo hos er!! Extra Tack till Pontus för att du tog dig tid att hämta barnen här så de fick vara med extra länge!! Du ska veta att det uppskattas det du gör för dem!!


En go kille vilar!!
Ecco förresten han har blivit jättestor och rätt duktig nu på att inte hoppa på oss som kommer och hälsar på!! Bara vi struntar i honom så går det bra!!

Kan ju också berätta att någon förstoppning lär vi inte få här på ett tag!! Plommonen har slagit alla rekord i år och jag kan då inte låta bli att äta av dem.........fast man får ont i magen!!
Jätten i mängden!


Vi kollar lite närmare på den store!!

1 kommentar:

Vida sa...

Vilket härligt inlägg och vad avundsjuk jag blir över att ni fick färska kräftor. Det är lyxigt!

Sen kan jag ju inte låta bli att återigen påpeka vilken smart tjej Alma är som håller på Leksand och vad hon är lik dig!

Ha det så gott!

Liv