fredag 20 februari 2009

Ja ha vad säger man......Helt slut!!


Innan starten.......

Anki Lindgren 8582 Dalahusby KortVasan
Oxberg............ Hökberg........ Eldris............ Mora-Målet
00:16:20 01:11:20 02:11:03 03:01:26
28 km kvar..... 19km kvar.... 9km kvar .......0 meter kvar!


Ja ha så ser min åkprofil ut!!

Vi tar det från Början!!
Det började redan i Morse med stor gröt tallrik, Macka, Ägg och Jos!!
For sedan in till Falun för att plocka upp Pontus som jobbade lite innan vi skulle åka!!
Lite halvt om halvt nervös så åkte vi upp till Oxberg där starten gick!! Jösses vad mycket bilar och Bussar det var där........tänk att det finns så många som vill åka skidor!! Gu så många dårar det finns! Jag fikade i mig lite Matsäck och sedan blev det dags att hämta ut Nummerlappen och lite annat jox man fick med!! Provåkte skidorna och vid första testet var jag grymt orolig....men Pontus fixade till det så det blev Toppen! Jag hade grymt bra Glid och perfekt fäste!! Tack så himla mycket Pontus och Pappa Jörgen för att ni fixade så Jäkla bra skidor!! Ni ska veta att utan er så blev det inte mycket åka av!!

75 meter efter starten.....

Loppet då?
Precis innan start var jag rätt nervös och mådde nästan illa.....men väl i start området så bestämde jag mig att nu JÄVLAR skall det åkas och det ska bli en rolig resa!
Vid starten så började jag med att stå långt bak vilket visade sig inte var vart jag skulle stå....så jag tog och började att försöka avancera lite........första 2-3 kilometrarna så var det rätt mycket kö och det gick väl rätt sakta! Men sen så då började man kunna stå på lite!! Jag va lite rädd för att jag skulle gå ut för hårt men faktiskt så tror jag att det blev rätt bra!! Eller jag skulle nog inte fegat så mycket vid starten utan skulle nog ha ställt mig längre fram......När man fick första drickat så kändes det underbart! Och att sedan se Pontus i Hökberg va riktigt roligt!! Han hejade på mig och det gav Råg i ryggen.......för att inte tala om den underbara nedförsbacke som var strax där efter......Nu hade jag i och för sig alldelens för bra glid jämfört med mina med tävlande så jag fick bromsa rätt mycket för att inte köra på dem......jäkla blåbär som skall vara ivägen....hihi
Jag tycker själv att jag skidade på rätt friskt och det var riktigt roligt att åka om folk istället för att bli om åkt....he he!!


I hökberg...........
Eldris....
När jag kom till Eldris så kände jag att Fan nu är det ju bara 9km kvar och det kändes rätt bra i kroppen........tänkte att jag nog skulle klara av detta på mina tre timmar som jag ville.....
Men vi 7 km kvar så hände något....jag blev helt slut och varje jäkla kilometer blev väldigt lång!! Vid 2 km kvar var jag helt slut och när 1km skylten kom så insåg jag att jag kanske inte skulle hinna innan tre timmar....men Fan 1 1/2 minut är ju inte alls farligt!! Så jag lovar er alla jag är jätte nöjd med mig själv! Och när man nu vet att man ska inte fega i starten........
Mål rakan.....
Ja jag har ju länge drömt att få åka på den där rakan.........tanken var ju att man skulle njuta men jag hade då inte tid att njuta......jag åkte så mycket jag bara orkade och jag va helt slut men jag åkte fortfarande om folk och det tycker jag va kul........Helt slut i kroppen! Satan i gatan va trött jag var! Men så nöjd! Men så trött så tårarna började rulla och jag började må ruskigt illa efter ett tag........ja ja det var väl bara att bita ihop och lite snäll ord från Pontus så kom lite ork tillbaka så jag tog mig till Duschen!
Målrakan..ja jag är där..till vänster sticker huvudet in lite....Pontus är inge vidare Fotograf!:-)
Att duscha.....
med flera tusen i en Tennishall.......är en speciell upplevelse......man böt om på golvet i Tennishallen och stod i kö rätt länge för att få duscha!! Gudomligt skönt trots att man fick vänta och att golvet var fullt i Strumplogg....varmt var det också!!
Jag hade dock en liten Tavla men det skyller jag på min Coach......jag glömde lägga i mina skor i väskan så jag fick åka tillbaka till Pontus med skidpjäxorna på....ha ha snacka om Blåbär!!
På vägen hem stannade vi i Rättvik och åt en Underbar Pasta på något bra ställe vars namn jag inte minns men det var som sagt grymt gott! Fick tyvärr inte i mig så mycket för jag kände mig fortfarande illamående........har kommit på att jag blir så när jag tar ut mig så här mycket!!
Nu sitter jag här och kroppen känns tung men det får det helt klart vara värt idag tycker jag!!
I morgon så är det gympaläger i Gävle för tjejerna så nu går jag i säng!
Men först så måste jag säga: Tack så himla mycket Pontus för att du ställde upp idag, du är bäst!! Nästa Söndag är det din tur och då kommer jag upp till Mora och hejar in dig i målet!
I morgon är det Tjejvasan och då åker vår Lilla Labbråtta Åsa på jobbet! Jag önskar henne Massor av lycka till!


Min Nummerlapp........






8 kommentarer:

Anonym sa...

Vi bockar och bugar i massor, vi klappar och bockar Vilken prestation Du gjort i en av historiens värsta före.......du kom bara 30 minuter efter Lasse( med 20 vasalopp i bagaget och iår 60 mils träning)
Han hälsar och är jätteimpad av dig ...já m´ä för jag kan inte åka alls....
Monica & Lasse Grängesberg

Annica sa...

Du är bäst! Visste väl att det inte var någon match för dig :) *kram*

Vida sa...

Imponerande tjejen! Så stolt över dig. Vilken bedrift!!!

Kramar

Anonym sa...

Va du kan! Duktig är du1 Och ganska skön känsla att ha gjort det kan jag tro! Kram Sofia

Anonym sa...

Riktigt bra! Du har gjort en bedrift jag aldrig kommer att göra, det kan jag lova. Bara det att orka ha diciplinen att träna så bra som du gjort i år är värt diplom och medalj!

Tjing!
Mamman på Smedsbo

Anonym sa...

Bra jobbat Anki!! Vilken bedrift.
Blir det fler lopp??

Förstår att pastan smakade bra. Här i Rättvik är allt på topp ;0)

Kram Anna

linnea-maria sa...

Aplådos i massor!!!! Herregud skidor som är så jobbigt! Bra jobbat /linnea-maria

Anonym sa...

Du e grym anki!!!